SEMrush, een bedrijf gespecialiseerd in zoekmachinemarketing, heeft onderzoek gedaan naar gebruik van SSL op grote, internationale websites. Het uitgangspunt van SEMrush is de afwaardering van Google in de zoekresultaten bij het niet gebruiken van SSL. Maar in Nederland speelt natuurlijk ook nog de Wet Bescherming Persoonsgegevens een rol.

Bij SEMrush zien we dat met name de grote sites in de VS meer gebruik zijn gaan maken van SSL. Het gebruik onder de 100.000 grootste websites is in de afgelopen 3 jaar verdrievoudigd. Wanneer dit wordt uitgesplitst naar de top 5.000 in 25 verschillende categorieën, zien ze dat 41% gebruik maakt van SSL.

Niet opvallend is dat met name websites in de categorieën Finance en Business Service SSL gebruiken. Wel 70% van de onderzochte websites. Opvallender is hoe laag Aerospace and Defense (met 8%) en Chemicals (9%) scoren.

SEMrush ziet in haar onderzoek dat Google bij het eerste resultaat in de zoekresultaten in 45% van de gevallen een website met SSL laat zien en op de tweede positie in 50% van de gevallen een website met SSL laat zien.

Met andere woorden, een SSL certificaat afnemen voor jouw website moet eigenlijk net zo standaard zijn als het domein en de hosting. Informeer er dus naar bij jouw host.