Jouw Facebook bereik snel vergroten met een deel, like & win actie? Dat gaat binnenkort niet meer werken. Facebook gaat dit soort engagement bait aan banden leggen.

Na jaren lastig te zijn gevallen door apps die allerlei meuk op de tijdlijnen van Facebook gebruikers plaatsten, is het nu Engagemant Bait waar Facebook last van heeft. Tag je vrienden voor een korting, reageer als jij ook een top badkamer wilt en wie van jouw vrienden is net zo mislukt als deze foto? Allemaal strategieën om in de tijdlijn van gebruikers op te duiken en zo jouw bereik op het platform te vergroten.

Na het aanpakken van nepnieuws, gaat Facebook nu ook de strijd aan met dit soort engagement bait. Via nieuwe algoritmen gaat Facebook posts die op engagement bait lijken lager waarderen waardoor het bereik automatisch minder wordt. Pagina’s die regelmatig op deze manier zichzelf promoten zullen zelfs in totaliteit door Facebook worden afgewaardeerd.

Met deze strategie hoopt Facebook relevanter te worden. Tijdlijnen van gebruikers vervuilen nu teveel wat leidt tot een afname in populariteit. Facebook is van mening dat de gebruiker meer waarde hecht aan kwalitatief goede content, nauwkeurige en authentieke informatie, veiligheid en respect.